Εκσυγχρονιστικές παρεμβάσεις του ν. 4712/2020, ως προς τη διακίνηση και αγορά προϊόντων και την παροχή υπηρεσιών, την εξυγιάνση του εμπορίου, την αδειοδότηση και σύσταση εταιρειών, το δίκαιο των ανωνύμων εταιρειών

23 Σεπτεμβρίου, 2020

Το κύριο αντικείμενο του εν θέματι νόμου είναι η θέσπιση ενός ενοποιημένου και ισχυρού ελεγκτικού μηχανισμού, δια της συστάσεως Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς για την αντιμετώπιση του παράνομου εμπορίου προϊόντων και υπηρεσιών.
Παραλλήλως, ο νόμος αυτός εκσυγχρονίζει και επικαιροποιεί ενδιαφέρουσες διατάξεις, που εμπεριέχονται στους ακόλουθους νόμους:

1. Στον ν. 4177/2013, που θέτει κανόνες για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που διακινούνται, διατίθενται και παρέχονται στην Ελληνική αγορά.
Ειδικότερα, αναμορφώνεται το άρθρο 13 του νόμου αυτού που καθορίζει τα παραστατικά εμπορίας και διακινήσεως προϊόντων και της αποτιμήσεως παρεχομένων υπηρεσιών.
Κατά την εισαγόμενη ρύθμιση, εκδίδονται όλα τα νόμιμα παραστατικά για κάθε διακίνηση και εμπορία προϊόντων και για κάθε παρεχόμενη υπηρεσία.
Στα εκδιδόμενα τιμολόγια και τα παραστατικά διακινήσεως, αναγράφονται, ευκρινώς, όλα στοιχεία που προβλέπονται από τον ν. 4308/2014 για τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα και, επί πλέον, όπου προβλέπεται από τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις, η προέλευση και επωνυμία του είδους του προϊόντος, εφόσον υπάρχει, καθώς και η ονομασία του εμπορικού σήματος, που διακρίνει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες μιας επιχειρήσεως.
Τέλος, η χώρα προελεύσεως του προϊόντος, εάν δεν προβλέπεται από άλλες διατάξεις, απαιτείται μόνο για προϊόντα που προέρχονται από χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

2. Στον ν. 3377/2005, που θέτει κανόνες για την εξυγίανση του εμπορίου.
Ειδικότερα, αναμορφώνεται το άρθρο 11 του νόμου αυτού, που ρυθμίζει τα θέματα κατασχέσεως παρανόμων εμπορευμάτων.
Με την εισαγόμενη ρύθμιση, ορίζεται η έννοια του προϊόντος παραποιήσεως / απομιμήσεως, καθώς και του πειρατικού και, μεταξύ άλλων, καθορίζονται τα της κατασχέσεως και καταστροφής των παρανόμων εμπορευμάτων, τα αρμόδια, προς τούτο όργανα και προβλέπονται τα επιβαλλόμενα πρόστιμα με τα οποία, καταστέλλονται, η διακίνηση και η εμπορία απομιμητικών / παραποιημένων προϊόντων, τα οποία (πρόστιμα) καθορίζονται σε διευρυμένη κλίμακα αυξανόμενων χρηματικών ποσών κατ’ αναλογία προς τον αριθμό των κατασχόμενων τεμαχίων.
Περαιτέρω, προβλέπονται η ενημέρωση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, στην περίπτωση που διαπιστώνεται η έλλειψη παραστατικών εμπορίας και διακινήσεως παρανόμων εμπορευμάτων και η κατάσχεση των μέσων διακινήσεώς τους στην περίπτωση που αυτά (εμπορεύματα) υπερβαίνουν τα τρεις χιλιάδες (3.000) τεμάχια.
Τέλος, προβλέπεται η προσβολή των πράξεων επιβολής διοικητικών κυρώσεων (της κατασχέσεως προς καταστροφή και των προστίμων) με ενδικοφανή προσφυγή και καταστρώνεται ειδική διαδικασία κατασχέσεως εμπορευμάτων, στις περιπτώσεις ενδείξεως παραβιάσεως δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας εμπορευμάτων, ενώ ορίζεται και η έννοια του δικαιούχου των δικαιωμάτων αυτών.

3. Στον ν. 4072/2012, που αποσκοπεί στη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και, μεταξύ άλλων, εισάγει την Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρεία (Ι.Κ.Ε.) ως νέα εταιρική μορφή.
Ειδικότερα, αναμορφώνονται τα άρθρα 24 και 71 του νόμου αυτού, που προβλέπουν, αντιστοίχως, τη διαδικασία συστάσεως της Ι.Κ.Ε. και τον τόπο συνελεύσεως των εταίρων και την πρόσκληση αυτών.
Με την εισαγόμενη ρύθμιση του, ως άνω, άρθρου 24 η διαδικασία συστάσεως Ι.Κ.Ε. προσαρμόζεται προς τις διατάξεις του ν. 4441/2016, με τις οποίες απλοποιούνται οι διαδικασίες συστάσεως των εμπορικών, εν γένει, επιχειρήσεων, που υποβάλλονται στον τύπο οποιασδήποτε εμπορικής εταιρείας (ομόρρυθμης, ετερόρρυθμης, Ι.Κ.Ε., Ε.Π.Ε. και .Α.Ε). Συγκεκριμένως, η σύσταση Ι.Κ.Ε. πραγματοποιείται αποκλειστικώς, μέσω της Ηλεκτρονικής Υπηρεσίας μιας Στάσης (e – ΥΜΣ), κατά τα σχετικώς οριζόμενα στον ν. 4441/2016 περί προτύπου καταστατικού, με τη χρήση εξειδικευμένης ψηφιακής πλατφόρμας, μέσω του διαδικτυακού τόπου του Γενικού Εμπορικού Μητρώου.

4. Στον ν. 4548/2018, με τον οποίο αναμορφώθηκε το δίκαιο των ανωνύμων εταιρειών.
Ειδικότερα, αναμορφώνονται τα άρθρα 90, 120, 125 και 127 του νόμου αυτού, που ρυθμίζουν, αντιστοίχως, τα του τόπου συνεδριάσεως του Δ.Σ. και της προσκλήσεως των μελών του, του τόπου της γενικής συνελεύσεως ανώνυμης εταιρεία, η εξ αποστάσεως συμμετοχή στην τελευταία και παράσταση σε αυτήν μη μετόχων.
Με την εισαγόμενη ρύθμιση, προβλέπονται η διεξαγωγή της συνεδριάσεως του δ.σ. με τηλεδιάσκεψη ως προς όλα ή προς ορισμένα μέλη του και η αξίωση μέλους να διεξαχθεί, ως προς αυτό, η συνεδρίαση με τηλεδιάσκεψη αν κατοικεί σε άλλη χώρα, ή αν υπάρχει σπουδαίος λόγος, όπως ασθένεια, αναπηρία ή επιδημία. Περαιτέρω, ως προς της γενική συνέλευση, προβλέπεται η δυνατότητα του δ.σ. να αποφασίσει αυτή να μη διεξαχθεί σε ορισμένο τόπο, αν προβλέπεται στο καταστατικό ή συντρέχει σπουδαίος λόγος, αλλά εξ αποστάσεως, με ηλεκτρονικά μέσα. Με τον ίδιο τρόπο διεξάγεται η γ.σ., εάν συναινούν όλοι οι μέτοχοι.
Επίσης, καθιερώνεται η δυνατότητα συμμετοχής του μετόχου στη διεξαγωγή της γ.σ. χωρίς τη φυσική παρουσία του, με οπτικοακουστικά ή ηλεκτρονικά μέσα, λαμβανομένων, προς τούτο, των μέτρων διασφαλίσεως της νομιμότητας, καθώς και η δυνατότητα, η συνεδρίαση των συλλογικών οργάνων όλων των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου να λαμβάνει χώρα με τηλεδιάσκεψη ως προς όλα ή μερικά των συμμετεχόντων προσώπων, με την επιφύλαξη των διατάξεων που αφορούν την ανώνυμη εταιρεία και την Ι.Κ.Ε.

Για περισσότερες πληροφορίες

Επικοινωνήστε με τη γραμματεία της Διεύθυνσης Νομικών Υπηρεσιών στο τηλ.: 213 017 5600, ή στείλτε mail στο info@sioufaslaw.gr και θα επικοινωνήσουμε άμεσα μαζί σας.

Σιούφας & Συνεργάτες | Γιώργος Σιούφας | Μαρίος Σιούφας

Μοιραστείτε το:

Το Newsletter μας

Τελευταίες Νομικές Ενημερώσεις

Θέλετε να συζητήσουμε περισσότερο για το άρθρο μας;
Συμπληρώστε τα στοιχεία επικοινωνίας σας
και εξειδικευμένος συνεργάτης μας
θα επικοινωνήσει μαζί σας σήμερα
μεταξύ 15:00 - 17:00.