Έγκριση ελληνικού καθεστώτος από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη βιώσιμη ανάκαμψη

20 Μαΐου, 2022

Δυνάμει του προσωρινού πλαισίου για τις κρατικές ενισχύσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε ελληνικό καθεστώς ύψους δύο δισεκατομμυρίων ευρώ, που αποσκοπεί στην παροχή στήριξης των επενδύσεων για βιώσιμη ανάκαμψη και ιδιαίτερα στη χρηματοδότηση επενδύσεων σε υλικά και άυλα περιουσιακά στοιχεία  για τη διευκόλυνση ανάπτυξης οικονομικών δραστηριοτήτων που εμπίπτουν στους στρατηγικούς πυλώνες του ελληνικού σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, όπως της πράσινης μετάβασης, της ψηφιοποίησης και της καινοτομίας, μέσω ενισχύσεων που θα λαμβάνουν τη μορφή δανείων με επιδοτούμενα επιτόκια, ενώ θα υπάρχουν και όροι για τον περιορισμό των αδικαιολόγητων στρεβλώσεων του ανταγωνισμού.

✔ ΤΗΡΗΣΗ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΩΝ

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε ελληνικό καθεστώς ύψους 2 δισεκατομμυρίων ευρώ αφού διαπίστωσε ότι συνάδει με τις προϋποθέσεις που προβλέπονται στο προσωρινό πλαίσιο και ειδικότερα:

  • Το ποσό της ενίσχυσης ανά δικαιούχο δεν θα υπερβαίνει το 1% του συνολικού προϋπολογισμού
  • Η ενίσχυση θα ωφελεί επενδύσεις σε υλικά και άυλα περιουσιακά στοιχεία, αλλά όχι χρηματοοικονομικές επενδύσεις
  • Τα επιτόκια των δανείων θα τηρούν τα ελάχιστα επίπεδα που καθορίζονται στο προσωρινό πλαίσιο
  • Η δημόσια στήριξη θα χορηγηθεί το αργότερο έως τις 31.12.2022


✔ ΑΝΩΤΑΤΟ ΕΠΙΤΡΕΠΟΜΕΝΟ ΥΨΟΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ

Το ποσό της μειωμένης ενίσχυσης δεν θα υπερβαίνει κατ’ αρχήν τα 15 εκατομμύρια ευρώ ανά δικαιούχο.

✔ ΕΙΔΗ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ

  • Άμεσες επιχορηγήσεις, εισφορές μετοχικού κεφαλαίου, επιλεκτικά φορολογικά πλεονεκτήματα και προκαταβολές ύψους έως και 290.000 ευρώ για εταιρεία που δραστηριοποιείται στον πρωτογενή γεωργικό τομέα, 345.000 ευρώ σε εταιρεία που δραστηριοποιείται στον τομέα της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας και 2,3 εκατομμύρια ευρώ σε εταιρεία που δραστηριοποιείται σε οποιονδήποτε άλλον τομέα για την αντιμετώπιση των επειγουσών αναγκών ρευστότητας.[1]
  • Κρατικές εγγυήσεις για δάνεια σε εταιρείες, που μπορούν να καλύπτουν έως και το 90% του κινδύνου των δανείων που βοηθούν τις επιχειρήσεις σε κεφάλαια κίνησης και επενδύσεις, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι τράπεζες εξακολουθούν να χορηγούν δάνεια στους πελάτες που τα χρειάζονται.
  • Επιδοτούμενα κρατικά δάνεια σε εταιρείες – που έχουν χρέη με ανώτερη εξοφλητική προτεραιότητα ή μειωμένης εξασφάλισης- με ευνοϊκά επιτόκια προκειμένου να καλύψουν ανάγκες σε κεφάλαια κίνησης και επενδύσεις.
  • Διασφαλίσεις για τις τράπεζες που παρέχουν κρατικές ενισχύσεις στην πραγματική οικονομία.[2]
  • Δημόσια βραχυπρόθεσμη ασφάλιση εξαγωγικών πιστώσεων χωρίς το κράτος μέλος να χρειάζεται να αποδεικνύει ότι παρουσιάζει προσωρινά «μη εμπορεύσιμους κινδύνους».
  • Στήριξη στην έρευνα και την ανάπτυξη που σχετίζεται με τον κορωνοϊό για να αντιμετωπιστεί η τρέχουσα κρίση στον τομέα της υγείας, με τη μορφή άμεσων επιχορηγήσεων, επιστρεπτέων προκαταβολών ή φορολογικών πλεονεκτημάτων.
  • Στήριξη για την παραγωγή προϊόντων όπως και την κατασκευή και ανακλιμάκωση εγκαταστάσεων δομικών για την ανάπτυξη και δοκιμή σχετικών προϊόντων (όπως εμβολίων, αναπνευστήρων) που χρειάζονται για την αντιμετώπιση της έξαρσης του κορωνοϊού έως την πρώτη βιομηχανική τους αξιοποίηση με τη μορφή άμεσων επιχορηγήσεων, φορολογικών πλεονεκτημάτων , επιστρεπτέων προκαταβολών και εγγυήσεων κάλυψης ζημιών.
  • Στοχευμένη στήριξη με τη μορφή επιδοτήσεων μισθού για τους εργαζόμενους σε εταιρείες τομέων ή περιφερειών που έχουν πληγεί περισσότερο από την έξαρση του κορωνοϊού.
  • Στοχευμένη ενίσχυση ανακεφαλαιοποίησης σε μη χρηματοπιστωτικές επιχειρήσεις, εφόσον δεν είναι διαθέσιμη άλλη κατάλληλη λύση.[3]
  • Στήριξη για μη καλυπτόμενες πάγιες δαπάνες προς εταιρείες που αντιμετωπίζουν μείωση του κύκλου εργασιών κατά τη διάρκεια της επιλέξιμης περιόδου κατά τουλάχιστον 30% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2019, με ανώτατο όριο το ποσό των 12 εκατομμυρίων ευρώ ανά επιχείρηση.
  • Στήριξη των επενδύσεων για βιώσιμη ανάπτυξη με σκοπό τη στήριξη των ιδιωτικών επενδύσεων κυρίως για την επιτάχυνση της πράσινης και της ψηφιακής μετάβασης.
  • Στήριξη της φερεγγυότητας για τη μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων και τη διάθεσή τους για επενδύσεις σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις συμπεριλαμβανομένων των νεοφυών επιχειρήσεων και των μικρών επιχειρήσεων μεσαίας κεφαλαιοποίησης.


✔ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑΤΡΟΠΗΣ ΜΕΣΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΚΑΙ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΥ ΜΕΤΡΩΝ ΣΤΗΡΙΞΗΣ

– Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δίνει τη δυνατότητα μετατροπής επιστρεπτέων μέσων ( π.χ. εγγυήσεων, δανείων) που χορηγούνται βάσει του προσωρινού πλαισίου σε άλλες μορφές ενίσχυσης (όπως άμεσες επιχορηγήσεις) έως τις 30.6.2023, με την προϋπόθεση της πλήρωσης των όρων του προσωρινού πλαισίου.

– Το προσωρινό πλαίσιο επιτρέπει το συνδυασμό όλων των μέτρων στήριξης, εκτός των δανείων και των εγγυήσεων για το ίδιο δάνειο και εφόσον δεν υπερβαίνουν τα όρια που προβλέπονται από αυτό.  

✔ ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ

Το προσωρινό πλαίσιο θα εφαρμοστεί έως τις 30 Ιουνίου 2022, με εξαίρεση τη στήριξη των επενδύσεων για βιώσιμη ανάκαμψη, που θα εφαρμοστεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2022 και τη στήριξη της φερεγγυότητας, που θα εφαρμοστεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2023, ενώ θα μπορεί να παραταθεί κατόπιν αξιολόγησης της Επιτροπής λαμβανομένων υπόψη των εξελίξεων στις αγορές ενέργειας και στις λοιπές αγορές συντελεστών παραγωγής και της γενικής οικονομικής κατάστασης.

✔ ΣΤΟΧΟΣ

– Η ταχύτερη και πιο βιώσιμη ανάκαμψη

– Η στήριξη και επανεκκίνηση της οικονομίας μετά την κρίση κυρίως εξαιτίας της πανδημίας

 

Ελεονώρα Αναγνώστου
Δικηγόρος
D.E.A. Droit Economique et Social
Université Paris IX – Dauphine

 

[1] Μπορούν να χορηγούνται , για ποσά ονομαστικής αξίας έως και 2,3 εκατομμύρια ευρώ ανά εταιρεία, δάνεια με μηδενικό επιτόκιο ή εγγυήσεις για δάνεια που θα καλύπτουν το 100% του κινδύνου, με εξαίρεση τον πρωτογενή γεωργικό τομέα και τομέα της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας όπου ισχύουν τα όρια των 290.000 ευρώ και των 345.000 ευρώ ανά επιχείρηση, αντίστοιχα.

[2] Το πλαίσιο καθιστά σαφές πως οι εν λόγω ενισχύσεις θα δίνονται στους πελάτες τραπεζών και όχι στις ίδιες τις τράπεζες και παρέχει οδηγίες σχετικά με τον τρόπο εξασφάλισης της ελάχιστης δυνατής στρέβλωσης του ανταγωνισμού μεταξύ τραπεζών.

[3] Διασφαλίσεις για την αποφυγή των στρεβλώσεων του ανταγωνισμού: προϋποθέσεις για την αναγκαιότητα και το μέγεθος της παρέμβασης, για την είσοδο του κράτους στο κεφάλαιο εταιρειών  και τη σχετική αμοιβή, για την έξοδο τους κράτος από το κεφάλαιο των εταιρειών, απαιτήσεις διαφάνειας και υποβολής εκθέσεων.

Σιούφας & Συνεργάτες | Γιώργος Σιούφας | Μάριος Σιούφας

Για να αποθηκεύσετε το άρθρο σε μορφή Pdf:

Για περισσότερες πληροφορίες

Επικοινωνήστε με τη γραμματεία της Διεύθυνσης Νομικών Υπηρεσιών στο τηλ.: 213 017 5600, ή στείλτε mail στο info@sioufaslaw.gr και θα επικοινωνήσουμε άμεσα μαζί σας.

Μοιραστείτε το:

Θέλετε να συζητήσουμε περισσότερο για το άρθρο μας;
Συμπληρώστε τα στοιχεία επικοινωνίας σας
και εξειδικευμένος συνεργάτης μας
θα επικοινωνήσει μαζί σας σήμερα
μεταξύ 15:00 - 17:00.