Έλεγχος επενδυτικών σχεδίων σύμφωνα με τον Αναπτυξιακό νόμο 4887/2022

18 Μαΐου, 2022

Η υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων που υπάγονται στα καθεστώτα ενισχύσεων του Αναπτυξιακού Νόμου 4887/2022 (ΦΕΚ 16/Τ.Α’/4.2.2022) απαιτεί τη διενέργεια ελέγχων τόσο τακτικών ή έκτακτων όσο και διοικητικών ή επιτόπιων ή δειγματοληπτικών  που πραγματοποιούνται από τα μέλη του Εθνικού Μητρώου Πιστοποιημένων Ελεγκτών (Ε.Μ.Π.Ε.) (του Π.Δ. 33/2011), αλλά και από ορκωτούς ελεγκτές -λογιστές ή ελεγκτικές εταιρείες προκειμένου να διαπιστωθεί η συμμόρφωση και η τήρηση των προϋποθέσεων των αποφάσεων προκήρυξης και υπαγωγής, καθώς και των μακροχρόνιων υποχρεώσεων από τον φορέα του επενδυτικού σχεδίου, ενώ σε περίπτωση αποκλίσεων ή ανακριβών δηλώσεων προβλέπονται κυρώσεις. Ειδικότερα:

✔ ΣΤΑΔΙΑ

Οι έλεγχοι των επενδυτικών σχεδίων διενεργούνται είτε κατά τη διάρκεια υλοποίησής   τους είτε κατά την ολοκλήρωση και έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης  και  την τήρηση των μακροχρόνιων υποχρεώσεων του φορέα.

✔ ΕΙΔΗ ΕΛΕΓΧΩΝ

Ο έλεγχος των επενδυτικών σχεδίων μπορεί να είναι:

  • Διοικητικός. Ο διοικητικός έλεγχος πραγματοποιείται είτε από την υπηρεσία είτε από εντεταλμένο όργανο ελέγχου προκειμένου κυρίως να ελεγχθούν τα στοιχεία του φακέλου και να παρακολουθούνται οι μακροχρόνιες υποχρεώσεις του φορέα.
  • Επιτόπιος. Ο επιτόπιος έλεγχος διενεργείται είτε από εντεταλμένο όργανο ελέγχου από μέλη του Εθνικού Μητρώου Πιστοποιημένων Ελεγκτών είτε επιλέγεται από μέλη του Δημοσίου Μητρώου ( άρθ. 14 του ν. 4449/2017).
  • Τακτικός. Ο τακτικός έλεγχος διενεργείται μετά από αίτηση του φορέα του επενδυτικού σχεδίου για να πιστοποιηθεί αφενός ότι έχει υλοποιηθεί το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο της επένδυσης σε ποσοστό 50% τουλάχιστον ή 65% (διαζευκτικά) ώστε να καταστεί δυνατή η χορήγηση παράτασης της προθεσμίας ολοκλήρωσης της επένδυσης και να ενεργοποιηθεί η διαδικασία καταβολής της ενίσχυσης και αφετέρου ότι έχει ολοκληρωθεί το επενδυτικό σχέδιο και έχει αρχίσει η παραγωγική λειτουργία της επένδυσης κατά την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος. Για την υποβολή αίτησης τακτικού ελέγχου απαιτείται η υποβολή δικαιολογητικών σύμφωνα με την προκήρυξη, η κατάθεση παραβόλου και ο έλεγχος πληρότητας του αιτήματος ελέγχου.
  • Έκτακτος. Ο έκτακτος έλεγχος διενεργείται οποτεδήποτε κρίνεται απαραίτητο με απόφαση των αρμοδίων οργάνων.
  • Δειγματοληπτικός. Η Πιστοποίηση της ολοκλήρωσης και έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης υπόκειται σε δειγματοληπτικό έλεγχο ποσοστού 30% τουλάχιστον επί του συνόλου των επενδυτικών σχεδίων.


✔ ΦΟΡΕΙΣ ΔΙΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΕΛΕΓΧΩΝ.

Οι έλεγχοι των επενδυτικών σχεδίων διενεργούνται από

  • Τα μέλη του Εθνικού Μητρώου Πιστοποιημένων Ελεγκτών του Π.Δ. 33/11
  • Ορκωτό ελεγκτή-λογιστή ή ελεγκτική εταιρεία με επιλογή του φορέα


Ο έλεγχος των επενδυτικών σχεδίων ύψους άνω των 700.000 ευρώ  διενεργείται υποχρεωτικά από ορκωτό ελεγκτή-λογιστή ή ελεγκτική εταιρεία, ενώ αυτών που είναι κάτω των 700.000 ευρώ διενεργείται διαζευκτικά είτε από μέλη του  Ε.Μ.Π.Ε. είτε από ορκωτό ελεγκτή -λογιστή ή ελεγκτική εταιρεία.

✔ ΕΚΘΕΣΗ ΕΛΕΓΧΟΥ. Μετά από την ολοκλήρωση του διοικητικού ή επιτόπιου ελέγχου συντάσσεται έκθεση που υποβάλλεται στην αρμόδια Υπηρεσία του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού Νόμου.

ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΕΛΕΓΧΩΝ

Αν η έκθεση ελέγχου είναι πλήρης γίνεται εισήγηση για έκδοση της σχετικής απόφασης.

Αν διαπιστωθούν ελλείψεις μικρής σημασίας παραγγέλλεται η προσκόμιση συμπληρωματικής έκθεσης ελέγχου.

Αν διαπιστωθούν σοβαρές ελλείψεις ως προς την έκθεση ελέγχου παραγγέλλεται η εκ νέου διενέργεια ελέγχου, ενώ αν διαπιστωθούν ως προς την επένδυση, γίνεται εισήγηση για λήψη κυρωτικών ενεργειών και μέτρων. 

Αν από τον δειγματοληπτικό έλεγχο διαπιστωθούν αποκλίσεις και ανακριβείς δηλώσεις σε σχέση με όσα έχουν αναρτηθεί στο Πληροφοριακό Σύστημα του Αναπτυξιακού Νόμου επιβάλλονται κυρώσεις[1].

✔ ΣΚΟΠΟΙ ΕΛΕΓΧΩΝ

Οι έλεγχοι των επενδυτικών σχεδίων αποσκοπούν στη διαπίστωση αφενός της συμμόρφωσης του φορέα του επενδυτικού σχεδίου με τις διατάξεις του Αναπτυξιακού νόμου και τις προϋποθέσεις των αποφάσεων προκήρυξης και υπαγωγής  και αφετέρου της τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων αυτού.

*Για περαιτέρω πληροφορίες σχετικά με τον Αναπτυξιακό νόμο παραπέμπουμε στα άρθρα μας «Διαδικασία υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων στα καθεστώτα χορήγησης ενισχύσεων σύμφωνα με τον Αναπτυξιακό ν. 4887/2022» και « Προϋποθέσεις υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων στα καθεστώτα χορήγησης ενισχύσεων με τον Αναπτυξιακό νόμο 4887/2022».

Ελεονώρα Αναγνώστου
Δικηγόρος
D.E.A. Droit Economique et Social
Université Paris IX – Dauphine

[1] Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθ.28 προβλέπονται διάφορες κυρώσεις (επιστροφή του πρόσθετου ποσού ενίσχυσης προσαυξημένου κατά 10%, ανάκληση της απόφασης υπαγωγής ή επιστροφή του συνόλου της χορηγηθείσας ενίσχυσης).

Σιούφας & Συνεργάτες | Γιώργος Σιούφας | Μάριος Σιούφας

Για να αποθηκεύσετε το άρθρο σε μορφή Pdf:

Για περισσότερες πληροφορίες

Επικοινωνήστε με τη γραμματεία της Διεύθυνσης Νομικών Υπηρεσιών στο τηλ.: 213 017 5600, ή στείλτε mail στο info@sioufaslaw.gr και θα επικοινωνήσουμε άμεσα μαζί σας.

Μοιραστείτε το:

Θέλετε να συζητήσουμε περισσότερο για το άρθρο μας;
Συμπληρώστε τα στοιχεία επικοινωνίας σας
και εξειδικευμένος συνεργάτης μας
θα επικοινωνήσει μαζί σας σήμερα
μεταξύ 15:00 - 17:00.