Οι παραβάσεις της νομοθεσίας οδικών μεταφορών και οι κυρώσεις τους σύμφωνα με την ΚΥΑ Φ450/89969/2023

12 Απριλίου, 2023

Η αποτροπή φαινομένων παράνομης διενέργειας οδικών μεταφορών εμπορευμάτων και επιβατών συντελεί στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Για την επίτευξη του στόχου αυτού, η προσφάτως δημοσιευθείσα Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) υπ’ αριθμ. Φ450/89969/2023[1] αφενός καθορίζει και κατατάσσει σε κατηγορίες ανάλογα με τη σοβαρότητά τους τις παραβάσεις της νομοθεσίας των οδικών μεταφορών που αφορούν τους ταχογράφους και τις ώρες οδήγησης, τα διαλείμματα και τις περιόδους ανάπαυσης των οδηγών που απασχολούνται στην οδική μεταφορά εμπορευμάτων και επιβατών και αφετέρου προσδιορίζει τα διοικητικά μέτρα και τις διοικητικές κυρώσεις για τις παραβάσεις αυτές, κατ’ εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΚ) 561/2006, του Κανονισμού (ΕΕ) 165/2014 και της Ευρωπαϊκής Συμφωνίας της Γενεύης του 1970 για την Εργασία Προσωπικού Οχημάτων που πραγματοποιούν Διεθνείς Οδικές Μεταφορές («Ευρωπαϊκή Συμφωνία AETR»), όπως αυτή έχει κυρωθεί στην Ελλάδα με το ν.δ. 202/1973.

  • ΟΙ ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΔΗΓΗΣΗ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΟΝΟ ΑΝΑΠΑΥΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΚΥΡΩΣΕΙΣ ΤΟΥΣ


Με τον Κανονισμό (ΕΚ) 561/2006 τέθηκαν οι κανόνες για την ασφάλεια των οδικών μεταφορών και συγκεκριμένα για τον ανώτατο επιτρεπόμενο χρόνο οδήγησης, τα διαλείμματα, και τις περιόδους ανάπαυσης των οδηγών που απασχολούνται στην οδική μεταφορά εμπορευμάτων και επιβατών, καθώς και για το ελάχιστο όριο ηλικίας του πληρώματος των οχημάτων με τα οποία διενεργούνται οι μεταφορές αυτές. Στην ΚΥΑ Φ450/89969/2023 καθορίζονται και κατατάσσονται σε κατηγορίες οι παραβάσεις των διατάξεων του ως άνω Κανονισμού, καθώς και οι διοικητικές κυρώσεις για τις παραβάσεις αυτές. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ιδίως ότι: 

– η μη τήρηση του ελαχίστου ορίου ηλικίας των οδηγών (παράβαση Α1) κατατάσσεται στις Σοβαρές Παραβάσεις (ΣΠ) και επισύρει πρόστιμο 300 ευρώ στον ιδιοκτήτη του οχήματος και 100 ευρώ στον οδηγό του, ενώ επιβάλλεται ως διοικητικό μέτρο και υποχρέωση ακινητοποίησης του οχήματος μέχρι την άρση της παράβασης

– η υπέρβαση του ανωτάτου ημερήσιου χρόνου οδήγησης των 9 ωρών κατά 50% ή περισσότερο, χωρίς διάλειμμα ή ανάπαυση διάρκειας τουλάχιστον 4 ωρών και 30 λεπτών (παράβαση Α5), συνιστά Ιδιαιτέρως Σοβαρή Παράβαση (ΙΣΠ) και επισύρει πρόστιμο 1000 ευρώ στον ιδιοκτήτη του οχήματος και 500 ευρώ στον οδηγό του

– η υπέρβαση του ανωτάτου εβδομαδιαίου χρόνου οδήγησης των 56 ωρών κατά 1 έως 4 ώρες (παράβαση Α10) αποτελεί Ελαφρά Παράβαση (ΕΠ) και επισύρει πρόστιμο 50 ευρώ στον ιδιοκτήτη του οχήματος και 20 ευρώ στον οδηγό του.

  • ΟΙ ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΑΧΟΓΡΑΦΟ ΚΑΙ ΟΙ ΚΥΡΩΣΕΙΣ ΤΟΥΣ


Στον Κανονισμό (ΕΕ) 165/2014 καθορίζονται οι υποχρεώσεις και οι απαιτήσεις για την κατασκευή, την εγκατάσταση, τη χρήση, τη δοκιμή και τον έλεγχο των ταχογράφων που χρησιμοποιούνται στις οδικές μεταφορές εμπορευμάτων ή επιβατών. Στην ΚΥΑ Φ450/89969/2023 προσδιορίζονται οι παραβάσεις των κανόνων του ανωτέρω Κανονισμού, καθώς και οι διοικητικές κυρώσεις για τις παραβάσεις αυτές και συγκεκριμένα προβλέπεται ιδίως ότι: 

– η μη εγκατάσταση και μη χρήση ταχογράφου (παράβαση Β1) συνιστά Ιδιαιτέρως Σοβαρή Παράβαση (ΙΣΠ) και επισύρει πρόστιμο 3000 ευρώ στον ιδιοκτήτη του οχήματος, ενώ επιβάλλεται ως διοικητικό μέτρο και η υποχρέωση ακινητοποίησης του οχήματος μέχρι την άρση της παράβασης

– η κατοχή και χρήση περισσοτέρων της μιας κάρτας οδηγού (παράβαση Β3) συγκαταλέγεται στις Πολύ Σοβαρές Παραβάσεις (ΠΣΠ), επισύρει πρόστιμο 950 ευρώ στον ιδιοκτήτη του οχήματος και 450 ευρώ στον οδηγό του, ενώ επιβάλλεται επιπλέον ως διοικητικό μέτρο η αφαίρεση της κάρτας οδηγού

– η μη τήρηση των φύλλων καταγραφής από την επιχείρηση (παράβαση Β11) αποτελεί Πολύ Σοβαρή Παράβαση (ΠΣΠ) και επισύρει πρόστιμο 550 ευρώ στον ιδιοκτήτη του οχήματος.

  • ΤΑ ΙΣΧΥΟΝΤΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΥΡΩΣΕΙΣ


Σε περίπτωση διενέργειας περισσοτέρων της μιας παραβάσεων των κανόνων που αφορούν τόσο τους ταχογράφους όσο και τις ώρες οδήγησης, τα διαλείμματα και τις περιόδους ανάπαυσης των οδηγών βεβαιώνονται όλες οι παραβάσεις και καταλογίζεται συνολικό διοικητικό πρόστιμο. Για την καταβολή των διοικητικών προστίμων που επιβάλλονται στον οδηγό, ο ιδιοκτήτης ή ο μισθωτής του οχήματος ευθύνεται εις ολόκληρον με τον οδηγό. Οι διοικητικές κυρώσεις επιβάλλονται ανεξάρτητα από τις προβλεπόμενες σε άλλες διατάξεις νόμου ποινικές κυρώσεις.

  • ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ


Οι ρυθμίσεις της ΚΥΑ Φ450/89969/2023 για τις παραβάσεις της νομοθεσίας των οδικών μεταφορών και για τις κυρώσεις τους θα ξεκινήσουν να ισχύουν από τις 24 Ιουλίου 2023.

 

Ιφιγένεια Διαμαντοπούλου
Δικηγόρος
Δ.Μ.Σ. Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών ΠΑ.ΠΕΙ.
Υποψήφια Διδάκτωρ Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών Παντείου Πανεπιστημίου

 

[1] Κοινή Υπουργική Απόφαση Αριθμ. Φ450/89969/2023 (ΦΕΚ 1858/Τ.Β΄/24-3-2023): «Παραβάσεις της νομοθεσίας για τις ώρες οδήγησης, τα διαλείμματα και τις περιόδους ανάπαυσης των οδηγών που απασχολούνται στην οδική μεταφορά εμπορευμάτων και επιβατών και για τη συσκευή ελέγχου (ταχογράφος) και διοικητικές κυρώσεις»

Για να αποθηκεύσετε το άρθρο σε μορφή Pdf:

Σιούφας & Συνεργάτες | Γιώργος Σιούφας | Μάριος Σιούφας

Για περισσότερες πληροφορίες

Επικοινωνήστε με τη γραμματεία της Διεύθυνσης Νομικών Υπηρεσιών στο τηλ.: 213 017 5600, ή στείλτε mail στο info@sioufaslaw.gr και θα επικοινωνήσουμε άμεσα μαζί σας.

Μοιραστείτε το:

Θέλετε να συζητήσουμε περισσότερο για το άρθρο μας;
Συμπληρώστε τα στοιχεία επικοινωνίας σας
και εξειδικευμένος συνεργάτης μας
θα επικοινωνήσει μαζί σας σήμερα
μεταξύ 15:00 - 17:00.