Search
Close this search box.

Το νέο Ειδικό Τιμολόγιο Ηλεκτρικής Ενέργειας: Νομικές Παράμετροι και Επιπτώσεις στους Καταναλωτές

4 Δεκεμβρίου, 2023

1.ΕΙΣΑΓΩΓΗ


Η θέσπιση νέων τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα και ειδικότερα η θέσπιση του ειδικού τιμολογίου, σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση υπ’ αριθ. Α.Π.: ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/1205637/2107/21.11.2023 (ΦΕΚ Β’ 6600/21-11-2023) της παρ. 2 του άρθρου 138Α Ν. 4951/2022, σηματοδοτεί μια σημαντική στροφή προς πρακτικές βιώσιμης ενέργειας, που θα τεθεί σε ισχύ από την  1η Ιανουαρίου 2024[1].

2. ΤΑ ΝΕΑ ΤΕΣΣΕΡΑ ΤΙΜΟΛΟΓΙΑ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑΣ

Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 4 της Υ.Α., οι πάροχοι προμήθειας προβαίνουν σε «σήμανση διαφάνειας», για τις κατηγορίες των τιμολογίων, ως ακολούθως:

✔ Το Σταθερό Τιμολόγιο, με μπλε σήμανση και σταθερή τιμή προμήθειας (€/kWh) για όλη τη διάρκεια της σύμβασης.

✔ Το Ειδικό Τιμολόγιο, με πράσινη σήμανση, στο οποίο ο προμηθευτής θα ανακοινώνει την τιμή χρέωσης έως την πρώτη ημέρα του μήνα εφαρμογής, δηλαδή οι καταναλωτές θα γνωρίζουν κάθε 1η του μήνα την τιμή που θα πληρώσουν.

✔ Το Κυμαινόμενο Τιμολόγιο, με κίτρινη σήμανση, θα περιλαμβάνει κυμαινόμενη χρέωση προμήθειας (€/kWh), όπου η τιμή μεταβάλλεται ανάλογα με τις διακυμάνσεις της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

✔ Το Δυναμικό Τιμολόγιο, με πορτοκαλί σήμανση, θα περιλαμβάνει τιμολόγια των οποίων οι τιμές μεταβάλλονται με βάση τις τιμές της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας εντός της ημέρας. Προϋπόθεση για την εφαρμογή αυτού του τιμολογίου είναι η ύπαρξη έξυπνου μετρητή.

3. ΣΤΟΧΟΣ ΚΑΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ ΤΙΜΟΛΟΓΙΟΥ


Βασικός στόχος του Ειδικού Τιμολογίου είναι η θέσπιση ενός σταθερού και διαφανούς μηχανισμού τιμολόγησης, όπως περιγράφεται στο άρθρο 1 της Υ.Α.. Περαιτέρω, παρέχονται στους καταναλωτές σαφείς πληροφορίες σχετικά με το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με το άρθρο 5. Οι βασικές διατάξεις του Ειδικού Τιμολογίου αναλύονται κατωτέρω:

  • Ανακοίνωση Τιμολόγησης (άρθρο 2, παρ. 1)


Συγκεκριμένα, για το Ειδικό Τιμολόγιο, η Τελική Τιμή Προμήθειας ανακοινώνεται έως την πρώτη ημέρα κάθε μήνα κατανάλωσης, και προκύπτει από το άθροισμα της Βασικής Τιμής Προμήθειας και του Μηχανισμού Διακύμανσης. Αξίζει να σημειωθεί, ότι ο Μηχανισμός Διακύμανσης αποτελεί την έως πρότινος ανασταλείσα ρήτρα αναπροσαρμογής.

  • Σταθερές και Μεταβλητές Χρεώσεις (άρθρο 2, παρ. 3 και 4)


Επιπλέον, το Ειδικό Τιμολόγιο περιλαμβάνει Πάγια Χρέωση Προμήθειας έως €5, καθώς και ρυθμιζόμενες εκπτώσεις. Αυτή η προσέγγιση αφενός προσφέρει σαφήνεια σχετικά με το κόστος  αφετέρου, δε, μπορεί να οδηγήσει σε απρόβλεπτα μηνιαία έξοδα λόγω της μεταβλητότητας των εκπτώσεων και των πιθανών αλλαγών στις πάγιες χρεώσεις. Σύμφωνα με το ως άνω άρθρο, θεσπίζεται, ότι, η Πάγια Τιμή Προμήθειας και οι εκπτώσεις ενδέχεται να υπόκεινται σε μεταβολές κάθε μήνα, κατόπιν, βέβαια, πρότερης ενημέρωσης των καταναλωτών. Τέλος, αναφορικά με τη Βασική Τιμή Προμήθειας, αυτή θα είναι σταθερή έως τον Ιούνιο του 2024, χωρίς να αναφέρεται εάν έπειτα ενδέχεται να τροποποιηθεί.

  • Αντιρρήσεις καταναλωτών για αυτόματη εγγραφή (άρθρο 5, παρ. 3)


Η υποβολή ένστασης του καταναλωτή έναντι της μετάβασης στο Ειδικό Τιμολόγιο και συνεπώς της διατήρησης της ισχύουσας σύμβασης προμήθειας, η οποία είχε ανασταλεί λόγω της εφαρμογής του άρθρου 138 του Ν. 4951/2022, δύναται να διενεργηθεί μέχρι την 31η Ιανουαρίου 2024, σύμφωνα με τα οριζόμενα στη διαδικασία ένστασης της παρ. 6 του άρθρου 138Α του Ν. 4951/2022.

  • Ευελιξία των καταναλωτών (άρθρο 5 παρ. 3 και άρθρο 2 παρ. 5)


Η διάταξη αυτή προβλέπει αυτόματη μετάπτωση των καταναλωτών, σε συνδυασμό με τη δυνατότητα επαναφοράς, η οποία, ως εκ τούτου, εισάγει την αντίστοιχη ευελιξία προς τους καταναλωτές. Ωστόσο, προτείνεται ενεργή διαχείριση των τιμολογίων από τους καταναλωτές, για την αποφυγή υπαγωγής στο Ειδικό Τιμολόγιο, λόγω έλλειψης ενημέρωσης.

  • Διαφάνεια τιμολόγησης (άρθρο 4, παρ. 3)

Τέλος, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 4 θεσπίζεται η εισαγωγή κωδικών QR και συνδέσμων (links) σύγκρισης στους λογαριασμούς, γεγονός που αποτελεί προοδευτικό βήμα για την ενδυνάμωση των καταναλωτών. Εντούτοις, η αποτελεσματικότητα αυτού του χαρακτηριστικού εξαρτάται από το επίπεδο συμμετοχής των καταναλωτών, καθώς και τα διαθέσιμα ψηφιακά εργαλεία.

4. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο περίπλοκος τύπος τιμολόγησης του Ειδικού Τιμολογίου μπορεί να αποτελέσει σημαντικό εμπόδιο στην κατανόηση και την ερμηνεία για πολλούς καταναλωτές, υπογραμμίζοντας έτσι, την ανάγκη για ενισχυμένες χρηματοοικονομικές γνώσεις. Επιπλέον, η πιθανότητα μηνιαίων μεταβολών στις πάγιες χρεώσεις και τις εκπτώσεις, ενώ εν πρώτοις παρέχει ευελιξία, ενδέχεται να οδηγήσει σε απροσδόκητες αυξήσεις χρέωσης, λόγω καθυστερημένης γνωστοποίησης των αυτών αλλαγών.

Περαιτέρω, σύμφωνα με  την εποπτεία  που παρέχεται από την αρμόδια αρχή, ήτοι την Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΕΕΥ)[2] σχετικά με την παρακολούθηση της εφαρμογής του τιμολογίου, ρυθμίζεται επίσης και η δυνατότητα της ΡΑΕΕΥ να μπορεί να επιβάλει, σε περίπτωση παραβίασης των αντίστοιχων διατάξεων, οιοδήποτε πρόστιμο, σύμφωνα με τη διαδικασία που περιγράφεται στο άρθρο 36 του ν. 4001/2011.


5. ΚΑΤΑΛΗΚΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ

Αναφορικά με την αξιολόγηση των πιθανών επιπτώσεων του Ειδικού Τιμολογίου στους καταναλωτές και τους παρόχους ενέργειας, τονίζεται, ότι, το Ειδικό Τιμολόγιο  αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο προς μια πιο βιώσιμη και διαφανή αγοράς ενέργειας στην Ελλάδα. Ωστόσο, η αποτελεσματικότητά του θα εξαρτηθεί και από τη δυνατότητα αντιμετώπισης των ποικίλων αναγκών των καταναλωτών. Τέλος, οι καταναλωτές συστήνεται να προβούν σε τακτική παρακολούθηση των ενημερώσεων των παροχών, καθώς και προσεκτική επανεξέταση των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας και ενεργό χρήση εργαλείων σύγκρισης, όλων τιθέμενων ως ουσιαστικής σημασίας.

 

 

Μαρία-Κωνσταντίνα Λιλή-Κόκκορη
Δικηγόρος
LL.M. Energy and Climate Law, University of Groningen
LL.M. Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Νομική Σχολή Αθηνών, ΕΚΠΑ

[1] Υπουργική Απόφαση υπογεγραμμένη από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρο Σκυλακάκη, και την Υφυπουργό κα Αλεξάνδρα Σδούκου, διαθέσιμη στο [https://www.taxheaven.gr/circulars/45295/ypen-dhe-120637-2107-2023].

[2] Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (RAEEY), διαθέσιμη στη διεύθυνση [https://www.rae.gr/]

Για να αποθηκεύσετε το άρθρο σε μορφή Pdf:

Σιούφας & Συνεργάτες | Γιώργος Σιούφας | Μάριος Σιούφας

Για περισσότερες πληροφορίες

Επικοινωνήστε με τη γραμματεία της Διεύθυνσης Νομικών Υπηρεσιών στο τηλ.: 213 017 5600, ή στείλτε mail στο info@sioufaslaw.gr και θα επικοινωνήσουμε άμεσα μαζί σας.

Μοιραστείτε το:

Θέλετε να συζητήσουμε περισσότερο για το άρθρο μας;
Συμπληρώστε τα στοιχεία επικοινωνίας σας
και εξειδικευμένος συνεργάτης μας
θα επικοινωνήσει μαζί σας σήμερα
μεταξύ 15:00 - 17:00.