Τρίτος Διαγωνισμός Αποθήκευσης: Ανταγωνιστικές Διαδικασίες υποβολής προσφορών για τη χορήγηση επενδυτικής και λειτουργικής ενίσχυσης σε σταθμούς αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας
Εισαγωγή
Εκδόθηκε πρόσφατα η υπουργική απόφαση υπ’ αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/97167/1640 (ΦΕΚ Β’ 5269/18.09.2024) που τροποποιεί την υπ’ αρ. ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/55948/1087 (ΦΕΚ Β’ 3416/20.05.2023) για τις «Ανταγωνιστικές Διαδικασίες υποβολής προσφορών για τη χορήγηση επενδυτικής και λειτουργικής ενίσχυσης σε σταθμούς αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας σύμφωνα με την υποπαρ. 2Α της παρ. 2 του άρθρου 143ΣΤ του ν. 4001/2011 (Α’ 179)» και με την οποία ανοίγει ο δρόμος για τον τρίτο διαγωνισμό standalone μπαταριών (η «Τροποποίηση»).
Τα σημεία της Τροποποίησης
✔ Καθορίζεται ως προθεσμία ολοκλήρωσης της Γ’ ανταγωνιστικής διαδικασίας και επιλογής των ενισχυόμενων σταθμών η 15/12/2024.
✔ Διατηρείται ως προθεσμία ολοκλήρωσης και θέσης σε λειτουργία των σταθμών της Α’ και Β’ ανταγωνιστικής διαδικασίας η 31/12/2025 και τίθεται ως προθεσμία ολοκλήρωσης και θέσης σε λειτουργία των σταθμών της Γ’ ανταγωνιστικής διαδικασίας η 30/04/2026. Για τους σταθμούς της Α’ και Β’ ανταγωνιστικής διαδικασίας διατηρείται ως προθεσμία υποβολής αιτήματος στον Διαχειριστή του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. για την ενεργοποίηση της σύνδεσης κάθε σταθμού η 30/09/2025 ενώ για τους σταθμούς της Γ’ ανταγωνιστικής διαδικασίας τίθεται ως προθεσμία η 31/01/2026.
✔ Η συνολική δημοπρατούμενη ισχύς μέσω των τριών ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών ανέρχεται σε εννιακόσια (900) MW μέγιστης ισχύος έγχυσης ενισχυόμενων σταθμών αποθήκευσης ενώ πριν την τροποποίηση ανερχόταν στα χίλια (1.000) MW.
✔ Τίθεται νέα προσθήκη με βάση την οποία ως επιλέξιμες περιοχές ορίζονται αποκλειστικά η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και ο Δήμος Μεγαλόπολης και όχι όλες οι περιοχές του Προγράμματος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης. Για τον Δήμο Μεγαλόπολης ορίζεται ότι η συνολική κατακυρούμενη ισχύς δεν μπορεί να υπερβεί τα 50MW.
✔ Τίθεται μέγιστο όριο κατακύρωσης ισχύος ανά συμμετέχοντα σωρευτικά για το σύνολο της δημοπρατούμενης ισχύος και των τριών διαγωνισμών το οποίο ορίζεται σε 25% της συνολικής δημοπρατούμενης ισχύος, ήτοι όριο 225 MW, ακολουθώντας τη μείωση της συνολικής δημοπρατούμενης ισχύος από τα 1.000 στα 900 MW, και αναφέρεται πλέον ρητώς ότι το ως άνω όριο λαμβάνεται υπόψη συνδυαστικά με (α) το ανώτατο όριο των 100 MW στην ισχύ συμμετοχής εκάστου σταθμού σε κάθε ανταγωνιστική διαδικασία, (β) το μέγιστο όριο ισχύος συμμετοχής ανά συμμετέχοντα σε κάθε ανταγωνιστική διαδικασία, το οποίο ορίζεται σε 25% της δημοπρατούμενης ισχύος, και (γ) το μέγιστο όριο κατακύρωσης ισχύος ανά συμμετέχοντα σωρευτικά για την Α’ και Β’ ανταγωνιστική διαδικασία, το οποίο ορίζεται σε 100MW.
✔ Η ανώτατη επιτρεπόμενη τιμή προσφοράς για την Γ’ ανταγωνιστική διαδικασία καθορίζεται σε 145.000 €/MW/έτος.
✔ Προστίθεται ότι και οι σταθμοί που συμμετέχουν στην Γ’ ανταγωνιστική διαδικασία οφείλουν να διαθέτουν σε ισχύ άδεια αποθήκευσης.
✔ Ορίζεται ότι οι κάτοχοι των ενισχυόμενων σταθμών της Γ’ ανταγωνιστικής διαδικασίας λαμβάνουν επενδυτική ενίσχυση 200.000€/MW.
✔ Ορίζεται ότι το ποσό της Εγγυητικής Επιστολής Καλής Λειτουργίας του σταθμού ανέρχεται σε 200.000€/MW.
Μετά την Τροποποίηση
Μετά την έκδοση της Τροποποίησης, αναμένεται πλέον η απόφαση της Ρ.Α.Α.Ε.Υ., με την οποία θα προκηρυχθεί η Γ’ Ανταγωνιστική διαδικασία.
Πέγκυ Μπόζου
Δικηγόρος
Νομική Σχολή Αθηνών, ΕΚΠΑ
ΠΜΣ Αστικού Δικαίου, Νομική Σχολή Αθηνών, ΕΚΠΑ
ΠΜΣ στην Ενέργεια: Στρατηγική, Δίκαιο και Οικονομία,
Πανεπιστήμιο Πειραιώς