Νόμος 4782/2021: Οι βασικές αλλαγές στη νομοθεσία των δημοσίων συμβάσεων
9 Ιουλίου, 2021

Αύξηση Ποσού Απευθείας Ανάθεσης
- Το μέγιστο όριο για την δυνατότητα αξιοποίησης της διαδικασίας απευθείας ανάθεσης αυξάνεται από τις 20.000€ στις 30.000€. Σκοπός της ρύθμισης αυτής είναι η απλοποίηση της διαδικασίας και η αποσυμφόρηση των φορέων. Σημειώνεται ότι οι προσκλήσεις των σχετικών διαδικασιών απευθείας ανάθεσης θα πρέπει να αναρτώνται στο ΚΗΜΔΗΣ, εάν το αντικείμενο της σύμβασης υπερβαίνει τα 2.500€.
Συμβάσεις Ήσσονος Αξίας
- Με τον νόμο 4782/2021 θεσμοθετείται μια νέα κατηγορία συμβάσεων, αυτή των «συμβάσεων ήσσονος αξίας». Ως τέτοιες νοούνται οι συμβάσεις με εκτιμώμενη αξία έως 2.500€, για τις οποίες προβλέπεται αυξημένη ευελιξία και ταχύτατες διαδικασίες. Ακόμη, οι συμβάσεις «ήσσονος αξίας» δεν περιλαμβάνονται στο Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημόσιων Συμβάσεων (ΚΗΜΔΗΣ) και δεν εφαρμόζονται σε αυτές και οι λόγοι αποκλεισμού οικονομικών φορέων του άρθρου 73.
Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων
- Eισάγονται τροποποιήσεις που διευρύνουν το πεδίο εφαρμογής του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ) με την υποχρεωτική χρήση αυτού στις συμβάσεις με εκτιμώμενη αξία μεγαλύτερη των 30.000€, από το προηγούμενο όριο των 60.000€.
Επίβλεψη από Πιστοποιημένους Φορείς του Ιδιωτικού Τομέα
- Στους ορισμούς του άρθρου 1 του νόμου 4782/2021 προστίθεται η δυνατότητα επίβλεψης του έργου από πιστοποιημένους φορείς του ιδιωτικού τομέα, παράλληλα με την διευθύνουσα υπηρεσία ( Ιδιωτικός Φορέας Επίβλεψης, εφεξής ΙΦΕ). Για να αξιοποιηθεί η επίβλεψη από ΙΦΕ θα πρέπει αυτό να προβλέπεται στην οικεία διακήρυξη του διαγωνισμού. Μάλιστα, οι εν λόγω φορείς θα εγγράφονται σε ειδικό μητρώο.
Εγγυήσεις
- Στις διαδικασίες μέσω ΕΣΗΔΗΣ οι πρωτότυπες εγγυήσεις θα πρέπει να προσκομίζονται το αργότερο πριν την αποσφράγιση των προσφορών επί ποινή απόρριψης της προσφοράς ως απαράδεκτης.
- Αντιστοίχως, προστέθηκε στους λόγους κατάπτωσης εγγυητικής επιστολής η υποβολή «μη κατάλληλης προσφοράς», με σκοπό αυτό να αποτελέσει «αποτρεπτικό διοικητικό μέτρο». Μη κατάλληλη προσφορά νοείται αυτή που δεν σχετίζεται με τη σύμβαση και αδυνατεί προδήλως, χωρίς ουσιώδη τροποποίηση, να ανταποκριθεί στις ανάγκες και τις απαιτήσεις της αναθέτουσας αρχής ή όταν στο πρόσωπο του οικονομικού φορέα συντρέχει υποχρεωτικός ή δυνητικός λόγος αποκλεισμού ή όταν αυτός δεν πληροί τα κριτήρια ποιοτικής επιλογής που έχει θέσει η αναθέτουσα αρχή.
- Παράλληλα, μεταβλήθηκε η μέθοδος υπολογισμού του ύψους της εγγύησης καλής εκτέλεσης. Ως βάση τίθεται η εκτιμώμενη αξία της δημόσιας σύμβασης, ενώ το ποσοστό καθορίζεται στο 4% για υπηρεσίες και προμήθειες και 5% για έργα και μελέτες.
Λόγοι Αποκλεισμού
- Σημαντικές παρεμβάσεις εισήχθησαν και σε σχέση με τους λόγους αποκλεισμού. Αναλυτικότερα, πέραν της τέλεσης συγκεκριμένων αδικημάτων που θεσπίζονται από Ευρωπαϊκά νομοθετήματα, πλέον χωρεί αποκλεισμός από την διαγωνιστική διαδικασία και για την παράβαση των αντίστοιχων διατάξεων της ελληνικής ποινικής νομοθεσίας.
Συμπλήρωση Εγγράφων
- Με την τροποποίηση του άρθρου 102 από τον ν. 4782/2021, παρέχεται πλέον η δυνατότητα στις αναθέτουσες αρχές να τάσσουν προθεσμία από δέκα έως είκοσι ημέρες στους οικονομικούς φορείς στο στάδιο της αξιολόγησης προσφορών και αιτήσεων, κατά την οποία θα συμπληρώνονται έγγραφα που είναι ελλιπή ή λανθασμένα. Ακόμη, κατά την ίδια προθεσμία θα είναι δυνατόν και να προσκομίζονται έγγραφα, τα οποία έλειπαν από την αρχική υποβολή.
Στήριξη στις Ικανότητες άλλων Φορέων
- Επιπροσθέτως, προστέθηκαν διαδικαστικές προϋποθέσεις αντικατάστασης του τρίτου φορέα στον οποίο στηρίζεται ο οικονομικός φορέας κατά το άρθρο 78 του ν. 4412/2016. Συγκεκριμένα, τρίτος φορέας που δεν πληροί τα κριτήρια επιλογής είτε αποκλείεται κατ’ άρθρα 73, 74, είτε αντικαθίσταται σε προθεσμία 30 ημερών από την κοινοποίηση της πρόσκλησης της αρχής στον οικονομικό φορέα. Μάλιστα, ορίζεται ότι ο αντικαθιστών φορέας δεν δύναται να αντικαθίσταται εκ νέου.
Διαιτησία
- Κατόπιν των τροποποιήσεων του άρθρου 88 του ν. 4782/2021, προβλέπεται η δυνατότητα προσθήκης ρήτρας διαιτητικής επίλυσης διαφορών σε δημόσιες συμβάσεις χωρίς την προϋπόθεση σύμφωνης γνώμης αρμόδιου τεχνικού συμβουλίου. Συγκεκριμένα, η δυνατότητα αυτή πλέον υφίσταται για έργα των οποίων ο προϋπολογισμός υπερβαίνει τα 10.000.000 € και για μελέτες και επιστημονικές υπηρεσίες που υπερβαίνουν το 1.000.000 €. Σε κάθε περίπτωση, ο ν. 4782/2021 παρέχει πλέον την δυνατότητα στα μέρη να συμφωνήσουν την υπαγωγή τυχόν διαφοράς σε διαιτησία, ακόμη και εάν αυτό δεν είχε συμφωνηθεί στην αρχική σύμβαση. Προϋπόθεση αξιοποίησης αυτής της δυνατότητας αποτελεί η γνώμη του αρμόδιου τεχνικού συμβουλίου.
Για να αποθηκεύσετε το άρθρο σε μορφή Pdf:
Σιούφας & Συνεργάτες | Γιώργος Σιούφας | Μάριος Σιούφας
Για περισσότερες πληροφορίες
Επικοινωνήστε με τη γραμματεία της Διεύθυνσης Νομικών Υπηρεσιών στο τηλ.: 213 017 5600, ή στείλτε mail στο info@sioufaslaw.gr και θα επικοινωνήσουμε άμεσα μαζί σας.