Νομικό πλαίσιο για τα e-sports

28 Μαρτίου, 2022

Με τον προσφάτως ψηφισθέντα νόμο 4908/2022[1] και συγκεκριμένα με τα άρθρα 28 έως 35 αυτού (Μέρος Δ΄), σκοπείται η καθιέρωση και η ενίσχυση του ηλεκτρονικού αθλητισμού (esports) στην ελληνική νομοθεσία. Παρόλο που ο ηλεκτρονικός αθλητισμός δεν αποτελεί μία προφανή σωματική δραστηριότητα, όπως συμβαίνει στα αθλήματα του κλασσικού αθλητισμού, πληροί όλα τα αθλητικά κριτήρια, όπως αυτά τίθενται διεθνώς. Η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή (Δ.Ο.Ε.) αναγνώρισε ήδη από τον Νοέμβριο του 2017 ότι τα ηλεκτρονικά αθλήματα (e-sports) αποτελούν αθλητική δραστηριότητα και γίνονται σκέψεις να συμπεριληφθούν αρχικά ως άθλημα επίδειξης στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2024 στο Παρίσι.[2] Ως εκ τούτου κρίθηκε αναγκαίο να υπάρξει νομοθετική πρωτοβουλία για τη ρύθμιση του ηλεκτρονικού αθλητισμού, κατά το πρότυπο της αναγνώρισης, ρύθμισης και οργάνωσης των παραδοσιακών αθλημάτων.

Ειδικότερα, εξειδικεύονται τα μέτρα προώθησης του ηλεκτρονικού αθλητισμού (e-sports) μέσω του ορισμού του ηλεκτρονικού αθλητισμού και του ηλεκτρονικού αθλητή, της αναγνώρισης των ηλεκτρονικών παιχνιδιών με αμιγώς αθλητικό περιεχόμενο ως αθλητικών – αγωνιστικών δραστηριοτήτων, κατά την έννοια του ν. 2725/1999 και των ρυθμίσεων για την ίδρυση σωματείων, τα οποία καλλιεργούν ηλεκτρονικά αθλήματα και για την ειδική αθλητική αναγνώριση των σωματείων αυτών.

Ορισμοί

Ως «ηλεκτρονικός αθλητισμός (e-sports)» νοείται μορφή αγωνιστικού (ερασιτεχνικού) αθλητισμού στο διαδίκτυο, στην οποία οι παίκτες, ατομικά ή ομαδικά, προπονούνται και αγωνίζονται με τη βοήθεια ηλεκτρονικών συστημάτων και η οποία περιλαμβάνει: α) Την ενεργητική και συστηματική ενασχόληση με ηλεκτρονικό άθλημα, ατομικά ή ομαδικά, με συγκεκριμένο τρόπο και ειδική μεθοδολογία, β) τη διαμόρφωση και ανάπτυξη ή βελτίωση δεξιοτήτων και την εκμάθηση των κανόνων για την συμμετοχή σε αγωνιστικές εκδηλώσεις, ατομικά ή ομαδικά, γ) την επικοινωνία με ηλεκτρονική συσκευή (Η/Υ ή κονσόλα), δ) τη συμμετοχή σε ειδικά σχεδιασμένες αγωνιστικές διοργανώσεις, με την παρουσία θεατών, είτε στον χώρο διεξαγωγής είτε μέσω διαδικτύου και ε) την επιδίωξη της μέγιστης απόδοσης με σκοπό την κατάκτηση του επάθλου.

✔ Ως «ηλεκτρονικά αθλήματα» νοούνται αυτά που έχουν αμιγώς αθλητικό περιεχόμενο, δηλαδή όσα αποτελούν ψηφιακή αναπαράσταση γνωστού αθλήματος, ατομικού ή ομαδικού, που καλλιεργείται από τις ήδη αναγνωρισμένες αθλητικές ομοσπονδίες, όπως ποδόσφαιρο, αντισφαίριση, μαχητικές τέχνες, μηχανοκίνητος αθλητισμός, καλαθοσφαίριση, και διακρίνονται σε: α) e-sports με αθλητικό χαρακτήρα, β) παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας με τη χρήση ειδικής μάσκας και γ) παιχνίδια επαυξημένης πραγματικότητας (augmented reality). Δεν θεωρούνται ηλεκτρονικά αθλήματα με την έννοια του παρόντος οι προπονήσεις, οι αγώνες και τα πρωταθλήματα των πνευματικών αθλημάτων, όπως ζατρίκιο-σκάκι, αγωνιστικό μπριτζ, που διεξάγονται μέσω του διαδικτύου με τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών.

Ως «αθλητής ηλεκτρονικού αθλητισμού» ορίζεται το φυσικό πρόσωπο, το οποίο, είτε ατομικά, είτε ως μέλος ομάδας, συμμετέχει σε προπονήσεις, αγώνες και διοργανώσεις ηλεκτρονικού αθλητισμού, χρησιμοποιώντας ηλεκτρονικά συστήματα. O αθλητής μπορεί να συμμετέχει σε προπονήσεις, αγώνες και διοργανώσεις ηλεκτρονικού αθλητισμού σε περισσότερα από ένα ατομικά ή ομαδικά ηλεκτρονικά αθλήματα, δεν μπορεί όμως να είναι μέλος σε περισσότερες από μία ομάδες.

Ρυθμίζεται, επίσης, η ίδρυση σωματείων του Αστικού Κώδικα με σκοπό την καλλιέργεια και ανάπτυξη του ηλεκτρονικού αθλητισμού, ενώ προβλέπεται η δυνατότητα σε ήδη νομίμως υφιστάμενα ερασιτεχνικά αθλητικά σωματεία να καλλιεργούν ως κλάδο άθλησης ηλεκτρονικά αθλήματα (e-sports). Περαιτέρω, προβλέπεται η δυνατότητα χορήγησης ειδικής αθλητικής αναγνώρισης σε σωματεία, τα οποία καλλιεργούν ηλεκτρονικά αθλήματα με τη διαδικασία και τα δικαιολογητικά που καθορίζονται στο άρθρο 8 του ν. 2725/1999. Επιπλέον, προβλέπεται η ανάκληση της σχετικής απόφασης, εκτός των προβλεπόμενων στο άρθρο 8 του ν. 2725/1999 περιπτώσεων και εφόσον διαπιστωθεί ότι το σωματείο καλλιεργεί ηλεκτρονικό άθλημα χωρίς αμιγώς αθλητικό περιεχόμενο, το οποίο απεικονίζει, αναπαράγει και προωθεί κάθε είδους βία.

 

Χριστίνα Ζήση
Δικηγόρος
Δ.Μ.Σ. Γενικού Αστικού Δικαίου Ε.Κ.Π.Α.

[1] Με τίτλο «Μέτρα αντιμετώπισης της οπαδικής βίας, ενίσχυση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των λεσχών φιλάθλων, αθλητικός εθελοντισμός, πνευματικός αθλητισμός, ηλεκτρονικός αθλητισμός (e-sports), εργασιακός αθλητισμός, άλλες διατάξεις για τον εκσυγχρονισμό της αθλητικής νομοθεσίας και λοιπές διατάξεις.»

[2] Βλ. Αιτιολογική Έκθεση του υπό εξέταση Νόμου. Με τον τρόπο αυτό η Δ.Ο.Ε. δείχνει ότι έχει πλήρη επίγνωση της ταχείας ανάπτυξης και της δημοτικότητας των e-sports στους νέους, γεγονός που τα καθιστά ελκυστική πρόταση, ώστε οι Ολυμπιακοί Αγώνες να έλθουν πιο κοντά στη νέα γενιά.

Σιούφας & Συνεργάτες | Γιώργος Σιούφας | Μάριος Σιούφας

Για να αποθηκεύσετε το άρθρο σε μορφή Pdf:

Για περισσότερες πληροφορίες

Επικοινωνήστε με τη γραμματεία της Διεύθυνσης Νομικών Υπηρεσιών στο τηλ.: 213 017 5600, ή στείλτε mail στο info@sioufaslaw.gr και θα επικοινωνήσουμε άμεσα μαζί σας.

Μοιραστείτε το:

Θέλετε να συζητήσουμε περισσότερο για το άρθρο μας;
Συμπληρώστε τα στοιχεία επικοινωνίας σας
και εξειδικευμένος συνεργάτης μας
θα επικοινωνήσει μαζί σας σήμερα
μεταξύ 15:00 - 17:00.